پیش دبستان و دبستان پسرانه غیر دولتی

دوره کودکی دوم

دوره کودکی دوم از شش هفت سالگی شروع می شود و تا یازده دوازده سالگی ادامه دارد. ابتدا و انتهای این دوره با تحولات و شرایط جدیدی همراه است که تا اندازه زیادی بر شخصیت کودک و سازگاریهای اجتماعی او اثر می گذارد. این دوره از دیدگاه والدین، معلمان و روانشناسان از ویژگی های خاصی برخوردار است.

والدین 

شاید برای بسیاری از والدین،‌ کودکان در این دوره بسیار پر دردسر و پر زحمت جلوه کنند زیرا کودکان چندان دقت و مسئولیتی (خصوصا پسران) در حفظ و نگهداری لباسها یا سایر اشیایی که به آنها تعلق دارد از خود نشان نمی دهند و علاوه بر آن نسبت به ظاهرشان بی قید و بی توجه می شوند و نوعی به هم ریختگی و شلوغی را در وسایل و امور مربوط به آنها در محیط منزل به خوبی می توان مشاهده کرد.

معلمان و مربیان

معلمان و مربیان این دوره را دوره آموزش مقدماتی و یادگیری اصول و مبادی علم و دانش نام گذاری می کنند. همچنین از دیدگاه آنها این دوره یک مرحله مهم و حساس برای میل به فعالیت و پیشرفت در فرد است. یعنی در این دوره عادت به کم کاری یا پر کاری و یا کار متناسب با ظرفیت در فرد به وجود می آید و در طول زندگی آینده و بزرگسالی نیز پا بر جا می ماند.

روانشناسان 

این دوره از نظر روانشناسان، سنین گرایش به دسته و گروه است. یعنی دوره ای که کودکان به پذیرفته شدن در گروه و تأیید از جانب اعضای دسته و گروه توجه زیادی می کنند و بسیار تلاش می کنند تا خود را از نظر ظاهر، گفتگو و رفتار با دسته و گروه همسالان خود تطبیق دهند. به همین علت روانشناسان، این دوره را سن همانندسازی نام گذاری کرده اند. آنها همچنین عقیده دارند که اگر کودکان در این دوره با موانع محیطی یا استهزای بزرگسالان و همسالان رو به رو نشوند،‌ می توانند انرژی خود را در جهت فعالیت های خلاق سوق دهند. از این رو، این دوره را سن خلاقیت نیز دانسته اند یعنی دوره ای که در آن معلوم خواهد شد کودک در آینده خلاق و مبتکر می شود یا دنباله رو و پیرو خواهد بود. البته پایه و شالوده روحیه خلاق در دوره کودکی اول ریخته می شود،‌ اما به طور کلی توانایی استفاده از آن در فعالیت های ابتکاری،‌ در دوره کودکی دوم به وجود می آید. این دوره از دیدگاه روانشناسان،‌ سن بازی نیز نام گذاری شده است، نه به این علت که این دوره در مقایسه با مقاطع سنی دیگر بیشتر به بازی اختصاص پیدا می کند بلکه به آن دلیل که فعالیت های بازی در این دوره بسیار متنوع است و گسترش زیادی پیدا می کند. بازی های این دوره خصوصیات دوره اول و ویژگی های دوره نوجوانی را توأمان دارد.

برگرفته از کتاب روانشناسی رشد

تألیف دکتر سوسن سیف و همکاران

تماس با نیک باوران